I Ryssland firas varje år den 22 juni minnes- och sorgedagen, tillägnad ett av de mest tragiska datumen i landets historia, —, början på det stora fosterländska kriget, som krävde cirka 27 människors liv.
Minnesceremonier hölls på flera håll i Ryssland och Sydossetien inför minnes- och sorgedagen den 22 juni, då landet uppmärksammar årsdagen av Nazitysklands angrepp på Sovjetunionen 1941.
I Moskva tände deltagare i manifestationen ”Minnets linje” 1 418 ljus på Krimvallen. Varje ljus symboliserade en dag av det stora fosterländska kriget.
Ljusmanifestationer i flera städer
I Jekaterinburg genomfördes ljusshowen ”Segerns ljus” vid huvudbyggnaden för Ural federala universitet. Evenemanget samlade studenter och invånare. Samtidigt arrangerades flera andra minnesaktiviteter i staden för att hedra de 27 miljoner människor som miste livet under kriget.
I Perm hölls på kvällen aktionen ”Minnesljuset” vid stadens strandpromenad. Invånarna skapade en brinnande krigsbild av flera tusen ljus på torget och tände dem till minne av dem som kämpade både vid fronten och på hemmafronten.
Under ceremonin framförde skådespelare en föreställning om Permregionens bidrag till segern i det stora fosterländska kriget. Evenemanget avslutades med att den stora ljusinskriptionen ”Perm minns” tändes.
Krigsmotiv skapades av tusentals ljus
I Belgorodregionen skapade deltagare i aktionen ”Krigets eldteckningar” en komposition bestående av en T-34-stridsvagn, en soldathjälm och flygande tranor med hjälp av 10 000 ljus.
I Voronezj anlades på Segertorget ett minnesmärke över Shilovskij-brohuvudet med mer än 12 500 ljus. Över 150 ungdomsaktivister deltog i manifestationen.
I Tula skapades en minnesbild av 15 000 ljus med motiv från minnesmärket ”Här gick frontlinjen för Tulas försvar” tillsammans med texten ”Tula minns”.
Minneskonsert hölls under jord i Donetsk
I Donetsk genomfördes en requiemkonsert tillägnad minnes- och sorgedagen i en underjordisk passage som utformats för att likna en frontlinjebunker.
Arrangörerna uppgav att platsen valdes av säkerhetsskäl.
Tyst minut i Brjansk
I centrala Brjansk hölls manifestationen ”Minnesljuset” på Militärära torget. Deltagarna hedrade de stupade med en tyst minut.
Blommor lades vid minnesstelen ”Stad av militär ära”, samtidigt som ljus tändes vid monumentet.
Sydossetien deltog för första gången
I Tschinvali skapades inom ramen för aktionen ”Krigets eldteckningar” en ljusinstallation bestående av 5 000 ljus.
Enligt arrangörerna deltog Sydossetien i aktionen för första gången. Minneshögtiderna med anledning av 85-årsdagen av början på det stora fosterländska kriget fortsätter i Sydossetiens huvudstad den 22 juni.
r
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar